Friday, January 11, 2008

Социолектика

Социолектика
MySpace и Facebook: добра среща, но не приятелска

MySpace и Facebook: добра среща, но не приятелска

Когато говорим за социален живот в Интернет всеки потребител, без да се замисли, се сеща за два сайта - Facebook и MySpace. Шума около тези две социални мрежи не само, че не утихва, а и продължава да расте със всеки изминал ден. И двата сайта предлагат една и съща услуга, да свързват потребителите. Спряхме се на Facebook и MySpace поради простата причина, че няма друг подобен сайт който да има такава популярност.


Социалните феномени MySpace и Fаcebook

Да се събереш и да поговориш - за деня, за плановете си, за впечатленията си, да излееш себе си. За целта не е нужно да отидеш на групова психотерапия - пътят е лесен. Просто седиш пред компютъра. Социалната мрежа е структура от възли, които представят отделни хора или организации, свързани със своите идеи, виждания, финансови облаги, приятелство и традиции.


Социален феномен #2

Началото Facebook стартира на 4 февруари 2004, създател е един колежанин от Харвард Марк Закърбърг. Докато неговите колеги обикалят по забави и купони, той се опитва да създаде нещо нечувано.

След стартирането Facebook има сериозен успех, за малък колежански сайт, но има проблем , Закърбърг иска да е притежател на нещо повече от университетско сайтче, където колеги да споделят къде са им лекциите, къде ще е довечера купона. Неговите амбиции са изключителни за един младеж. Той иска да прегази MySpace и да превърне Facebook в най-влиятелната социална мрежа в света. Закърбърг си е поставил за цел да бъде следващия Google, място където хора от всякаква възраст ще намерят за полезно да се размотават през деня. Успехът не закъснява,за няколко месеца Facebook има 8 милиона потребител, но в сравнение с регистрираните 100 милиона Myspace е далеч напред.

Някъде по това време, видели темповете на развитие на Facebook, Viacom и Microsoft заявяват доста сериозен инерес и започват да предлагат числа с много нули. Закърбърг отказва да продава но когато Yahoo излизат с oферта от един милиард долара в брой, напрежението вече е твърде голямо. Всичко прилича на наистина добра сделка. Yahoo има милиони потребители, но в социалните мрежи ги няма никакви. Facebook е чудесен инструмент да привлече масовия потребител.

Непосредствено преди сключването на сделката от Yahoo обявяват, намаляване на прогнозните продажби. Пазарната цена пада с 22% за една нощ. Тери Семел орязва офертата от милярд на 800 млн долара. Закърбърк , който вече е предупреден за репутацията на Семел, за сваляне не цената в последната минута, отказва сделката. Два месеца по-късно от Yahoo предлагат първоначалните 1 млрд., но Закърбърг и неговият екип обявяват, че Yahoo не са сериозен партньор и Facebook ще бъде в по-добри ръце, ако остане независим. Офертата е окончателно отхвърлена и Закърбърк се превръща в самонадеян младеж който отказва 1 млрд. долара.

В момента Закърбърг е определян за най-богатият американец под 25 години, със състояние над $2,5 млрд. По-важното е, че неговата компания е превърната от втората социална мрежа в платформа която може да организира Интернет пространството. Facebook доби популярност, като най-обсъжданата компания в Силициевата долина, а Закърбърг е постоянно сравняван със Стив Джобс и Бил Гейтс, бреме което не е много лесно за носене

Но каво прави Facebook по-различен от другите социални мрежи?

Закарбърг създава Facebook , за да пресъздаде онлайн това което той нарича "social graph"- мрежа от хора които вече се познават. Много по-различно от останалите мрежи в Интернет, които насърчават потребителите да създават нова идентичност и да се срещат с хора които не познават. Закърбърг не се интересува от използването на Интернет за намиране на нови приятели. „ Хората имат своте приятели, познанства и бизнес партньори” казва той. „Така, че по-скоро ние ги картографираме (mapping them out)

За Facebook винаги са били важни две неща: Автентичност и идентичност. Потребителите трябва да опоменават лична информация – къде са завършили, кога, работно място email адрес. Много важна е откровеността - хората могат да видят потребители с които са свързани само когато и двамата потвърдят, че се познават. Малка гаранция, която може да предотврати фалшивата идентичност.

С картографирането на социалните контакти Марк иска да създаде уникален начин за комуникация. Представете си когато всеки път влизате в Интернет вие няма да четете новинарските сайтове, а заглавия и блог постинги написани и избрани от най-близките ви приятели. Ще получавате информация за партито снощи, написана от хора които познавате и на които може да се доверите. Закърбърг казва, че за в бъдеще няма да има няколко големи компании които да контролират потока от информация, твърде самонадеяно, но може да се окаже прав.

След доверието,което Facebook получава от регистрираните студенти Закърбърк трябва да работи за по лесното комуникиране между потребителите, да разшири регистрацията в целия свят и да създаде нови възможности, които да задържат потребителите онлайн по-дълго и да ги накара да се връщат

Първоначално всеки юзър трябва да посещават личните сайтове на своите познати и да изпращат емайли, за да разберат с какво се занимават и какво са постнали на профила си. Желанието на Закърбърг е да се опрости процеса. Разработчиците пускат приложение, което автоматично изпраща на всички в листата с приятели най-важните събития под формата на бюлетин, който те получават всеки път когато се логнат- News Feed

News Feed не е приет добре от потребителите, според тях Facebook манипулира и разпространява информация без разрешение. Изпратени са хиляди протестни емайли. Студент от Флорида дори организира бойкот, като го нарича „ Ден без Facebook”

Най-лесното нещо което Закърбърг може да направи е да го спре, но той отказва. Новото приложение има за цел да заздрави метода на комуникация. Три дни след пускането му, той се извинява на потребителите, като им обяснява как могат да работят с News Feed , тактиката проработва.

Отварянето на регистрацията за всички е голям успех, много възрастни потребители които нямат регистрация в социален тип сайтове се регистрират и откриват рационалната структура на Facebook. През Януари 2007 регистрираните потребители са 14 милиона - 9 милиона повече от септември 2006

Да имаш такъв ръст на потребителите е идеално, но да ги задържиш колкото се може повече, това вече е предизвикателство.

През май тази година от Facebook обявяват, че започват работа с независими разработчици. Едно от разширенията е Picnik - онлайн фото-редактор – то е включено, като една от 85те нови платформи в сайта за три дни е свалено повече от 100 000 пъти. Това е с десет пъти повече отколкото неговият създател Джонатан Спосато очаква. News Feed моментално информира всеки , когато някой от листата е свалил Picnik. В момента повече от 250 000 потребители на Facebook имат инсталирана Picnik на своите страници което я прави най-популярната фото програма.

От тогава повече от 3 200 нови приложения са пуснати за употреба в сайта, като скачат с 180 на седмица. Всичките тези подобрения превръщат Facebook в напълно функциониращ социален хъб на които потребителите могат да споделят любимата си музика и видео, мнението за филма които са гледали снощи. Facebook се превърта в място където работодателите могат да търсят подходящите кандидати за работа, нещо което Закърбърк е замислил още при създаването на сайта.

Понятието на Закърбърг за социална мрежа ( social graph) е станало толкова силно, че останалите фирми в Силициевата долина се опитват да го копират и се чудят дали той не определя бъдещето на Интернет.

Facebook е по-популярен от всякога и всяка седмица се регистрират 1 милион нови потребители. Регистрираните не са само тинейджъри или студенти. Най-бързо нарастващата група юзъри са тези над 35 години и тя представлява 11 процента от всички посетители. Според специалистите, ако компанията бъде изкарана на фондовата борса цената и ще бъде около 10 милиарда долара, това е десет пъти повече от предлаганите пари от Yahoo.

Преди половин година сайтът достигна най-големия брой регистрирани юзъри между университетското съсловие с повече от 34 милиона по целия свят. За последната година Facebook се изкачи от 60то на 7мо място на най-посещаваните сайтове в Интернет и номер едно сред сайтовете за снимки в САЩ

социален феномен #1 MySpace

Едва ли е нужно да влизам в големи подробности кой кога и защо е създал Myspace. Но който и потребител да попитате ще ви отговори Том Андерсън. Да този Том който се появява в листата на приятелите ви след като сте създали акаунта си. Тoм е настоящия президент на My Space.

Самият MySpace е онлайн базирана социална мрежа, която предлага на потребителите си да създават виртуален профил, да имат собствен блог, албум със снимки, музика или да изразят себе си така както те се виждат. Нищо по различно от останалите социални мрежи

В момента My Space e шестият най-популярен сайт в света и петия най-популярен в САЩ, сред подрастващите, MySpaceи се е превърнал в култура.

Създаден e през есента на 2003 като свободно, музикално-ориентирана версия наwww.friendster.com, My Space бързо привлича милиони тинейджъри и младежи като място където могат да потдържат сбствени сайтове, който често биват декорирани по всевъзможни начини. Различните Layouts винаги са от полза благодарение на тях потребителите могат да изразят себе си така както се виждат, да сложат коментари на ежедневието си и линкове които водят към виртуалните им приятели, които в повечето случай не познават.

MySpace се превръща във виртуална стая в която родителите не се месят и може да я облепят с плакати на идолите си, музиката е силна a формите са извънземни.

Докато много потребители над тридесетте не подозират за съществуването на MySpace, сайта вече има около 27 милиона регистрирани верни фенове, около 400 % ръст от старта и дори успява да генерира повече импресии на ден от ... Google. Според Nielsen/NetRatings, потребитеите прекарват средно по час и 43 минути на месец. За постигането на този успех помагат личните страници и блогове, където познатите ви могат да видят всичко на едно място, да прескачат до сайта на любими си DJ, да чуят новия сингъл на любимата банда, снимките на съседния клас, новата колекция на Versace и всичко това създава огромни импресии.

В началото дори създателите не могат да повярват на успеха на мрежата си „Не искам да кажа , че е поразително”, казва Том Андерсън, който създава MySpace заедно с Крис Де Уолф”, но когато гледахме числата продължавах да си мисля, че има грешка. Как е възможно да задминем Google? Майка ми знае кои са Google , но дори не е чувала за MySpace, а ние ги задминахме”, коментира Андерсън в блога си.

Един от възрастните който внимава какво се случва с MySpace e Рупърт Мърдок, собственик на News Corporation, той се съгласява да платаи $580 млн за компанията притежателка на портала. От News Corporation, смятат че с MySpace ще достигнат до сладихте, които не гледат телевизия и не четат вестници, целта е разпределяне на рекламни пазари. Сайта е напълно безплатен за ползване, а печалбата е от рекламни банери, добре позната стратегия.

Идеята на Андерсън е да разшири социалната мрежа и да въведе подобрения популярни сред младите: моментални съобщения, дискретността на потребителите и срещите по интереси.

Още от самото начало, независими кино студиа, актьори, комедианти, музиканти, се регистрират в сайта, за да се промотират, порталът дори грешно е асоцииран като музикален сайт. Впечатление създадено от музиканти които пускат новите си албуми в MySpace.

Един бърз поглед из различните профили на потребителите показва различна палитра от цветове и любими герои, футболисти, музиканти, холивудски звезди. Възможността за създаване на собствена галерия със снимки, дава възможност на всеки влизайки във профила ви да се потопи в света ви.

В MySpace може да се разгледаш подробно профила на любимците си. В страницата на Grafa , например пише, че е един от нй-популярните музиканти в България, издал е 8 албума , напасъл е книга, композирал е и музика за пиеса. Може да видиш къде ще има участия, каква е цената на билетите. В графата коментари, има много спам, но в следващите страници, ще намерите някой луд фен, които много се радва, че е адднат от самия Владимир Ампов. Минавайки надоло в листата с приятелите на Ампов е Мария Илиева, Gravity Co, Sting. Разглеждам профила на бившия POLICE и решавам да го добавя в моята листа, сега Sting е приятел и на мен, било то и виртуален.

На какво се дължи успеха на MySpace според Том Андесън

· 20 милиона потребители, регистрирани в eUniverse, база която много бързо може да вдъхне живот на MySpace и да го изстреля със скоростта на светлината на първо място сред социалните мрежи. Да генерираш трафик е всичко

· По добрите технологии от eUniverse и специалистите позволиха на MySpace остане достатъчно атрактивен за потребителите, докато други подобни сайтове, като Friendster, не можаха да преминат преградата от първоначалното ниво. Освен това успяхме да се концентрираме върху маркетинга, който помогна нарастването на потребителите.

· eUniverse предостави на MySpace, човешки ресурс, техническа подготовка и всичко което е необходимо за стартирането, така, че всички бяха фокусирани върху развитието на компанията

_______________________________________________________________________________

· News Corporation, която придоби MySpace за 580 млн долара, през 2005, оценява сайта на 11-12 милярда долара.

·

· MySpace продължава да е по-популярен от Facebook с 68 милиона уникални посетители на месец, което е два пъти повече от конкурента. Освен това от MySpace са извлекли по-голяма полза от посетителите, като са реализирали по-голяма печалба, голяма част чрез търсачката на Google.

· Във Великобритания Facebook за първи път изпревари MySpace, като най-популярната социална мрежа.

· За последният месец Facebook е посетен от 6,5 милиона уникални посетители, МySpace e получил 6,4 милиона. И двата сайта са посетени от един на всеки пет Британски потребител .

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Направихме една своеобразна класация, като фенове на социалните проекти,опитахме се да сравним предимствата и недостатъците на Facebook и Мyspace, такива каквито го виждаме ние и специалистите в областта на социалните мрежи.

Дизайн

Оформление: Според нас Facebook печели тук. Профилите са добре организирани и подредени. Лесно е да намериш това което ти е необходимо. В MySpace страниците са грозни и неподредени.

Дизайн на сайта:Отново поставяме по-добра оценка на Facebook. Конкурента MySpace изглежда непрофесионално заради не подредеността. Опитали са се да го направят труден за употреба

Профили: Равенство, MySpace имат много персонални настройки, но Facebook принципно е по-спретнат и организиран

Лични настройки: Отново токчките са наравно. Докато Facebook дава да се инсталират и деинсталират всякакви приложения, MySpace позволява да се прави всичко със страницата необходими са познания по HTML, ако не разбирате ще се намери потребител, който да подаде ръка.

Медиа

Снимки: Facebook печели, заради добрата организация на албумите, има и много прилобжения за споделяне на снимки. Мy space имат интересни движещи се скрийн сейвъри но лично на мен ми отне много време да разбера каква им е целта и начина на употреба

Видео: Равенство и двата сайта позволяват ъплоудването на видео, а и разполагат със собствени флаш плеъри

Музика: MySpace печели, но това е защото всяка банда има акаунт. На Facebook може да качите любимите песни от музикални сайтове.

Комуникация

Контакти: При Facebook, контактите които имате в листата са хора, които познавате. Комуникирате и споделяте само това което ви интересуват. В MySpace, всеки се опитва да има колкото се може повече контакти в листата си и да коментира всичко

Гупа: И двата сайта имат групи, но във Facebook те са по забележими. Потребителите ги използват разумно.

Съобщения. И двата сайта може да оставите съобщение на профилите, имате и email, какво ви трябва повече? През Facebook може да говорите с колеги и да сте наясно какво се случва с тях. Може дори да се присъедините към мрежата на компанията ви. MySpace е създаден като тинейджърски сайт и няма чак такива екстри.

Ефективност

Полза Една от главните причини да сте потребители на Facebook e да се свържете със стари приятели и съученици, лесно е защото при регистрацията опоменавате къде сте учили. И да сте забравили името на съученика си ,може да го намерите, ако естествено има акоунд. В MySpace може да търсите приятели, но не се набляга толкова на приятелството.

Връзки: Facebook e добър начин да се свържете с непознат. Потребителите са склонни да отварят email-и изпратени от Fpacebook повече отколкото от MySpace, защото има по-малко спам.

Известност: МySpace печели тук. Хиляди музиканти го използват, за да се промотират. От Facebook все още размишляват дали да разрешат тази опция.

Добавяне на приятели: MySpace е по-лесен за употреба, добавянето на нови познанства е само с едно кликване. Освен това може да добавите повече от един познат само с един клик, нещо което е по-трудно във Facebook

Търсене. Facebook е с едни гърди напред, въпреки, че в MySpace търсенето се прави от Google. Проблемът, според нас е, че MySpace търси в целия профил, дори когато искаш да намериш потребител. Facebook прави разликата когато търсите човек, филм или банда.

Конфиденциалност. Facebook наистина може да запази личните ви данни в тайна. Ако искате да покажете профила си на някого ще отнеме не повече от секунда. В МySpace има също защита на личните данни, но не е толкова сигурна, а и е съмнително, колко личните данни са истина.

Победител FACEBOOK

Дяла на посетителите на Facebook на възраст от 12 до 17г. е нараснал със 149% за последната година, в същото време MySpace губи 27% в същата възрастова група (ComScore Media Metrix)

Очакваната печалба за 2007г от рекламни банери на Facebook e $125 млн.,за MySpace сумата е $525 по данни на eMarketer. Заедно, двата сайта генерират 72% от печалбата на всички социални мрежи.

Соред Hitwise MySpace e едно от най-посещаваните online места в САЩ, сайта е посетен от 4,92% от всички Интернет потребители. Пиковия момент тази година е юни – 7% от всички потребители. Същевременно Facebook постепенно се превръща в деветия най-посещаван сайт в САЩ с 1% от всички Интернет потребители

Въпреки световната си популярност 62% от посетителите на MySpace са от Северна Америка, 25% от Европа, 8%- Азия, 4%- Латинска Америка, 1% Близкия Изток и Африка. Facebook генерира посещенията си от Северна Америка 68%, 17 % от Европа, Азия 7%, Близкия Изток 6 % и 2 % от Латинска Америка.

Преди няколко седмици "Майкрософт" инвестира 240 млн. долара във Facebook, като ще получи 1.6% от сайта и ексклузивни рекламни права до 2011 г.

От септември 2006 до септември 2007 Facebook се изкачва с 57 позиции до номер 7 в класацията на най-посещаваните сайтове в света.

През юли 2006 компанията на Рупърт Мърдок купува MySpace за скромната сума от 580 млн долара.

Редица училища и библиотеки в САЩ, Великобритания и Канада забраняват достъпа до MySpace, защото учениците разменят неприлични коментари и клюки.

В началото на 2007 MySpace пуска MySpaceTV
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Дяла на посетителите на Facebook на възраст от 12 до 17г. е нараснал със 149% за последната година, в същото време MySpace губи 27% в същата възрастова група (ComScore Media Metrix)

Очакваната печалба за 2007г от рекламни банери на Facebook e $125 млн.,за MySpace сумата е $525 по данни на eMarketer. Заедно, двата сайта генерират 72% от печалбата на всички социални мрежи.

Соред Hitwise MySpace e едно от най-посещаваните online места в САЩ, сайта е посетен от 4,92% от всички Интернет потребители. Пиковия момент тази година е юни – 7% от всички потребители. Същевременно Facebook постепенно се превръща в деветия най-посещаван сайт в САЩ с 1% от всички Интернет потребители

Въпреки световната си популярност 62% от посетителите на MySpace са от Северна Америка, 25% от Европа, 8%- Азия, 4%- Латинска Америка, 1% Близкия Изток и Африка. Facebook генерира посещенията си от Северна Америка 68%, 17 % от Европа, Азия 7%, Близкия Изток 6 % и 2 % от Латинска Америка.

Преди няколко седмици "Майкрософт" инвестира 240 млн. долара във Facebook, като ще получи 1.6% от сайта и ексклузивни рекламни права до 2011 г.

От септември 2006 до септември 2007 Facebook се изкачва с 57 позиции до номер 7 в класацията на най-посещаваните сайтове в света.

През юли 2006 компанията на Рупърт Мърдок купува MySpace за скромната сума от 580 млн долара.

Редица училища и библиотеки в САЩ, Великобритания и Канада забраняват достъпа до MySpace, защото учениците разменят неприлични коментари и клюки.

В началото на 2007 MySpace пуска MySpaceTV


HTopuzov